Wavin

Ved brug af kundeanalyser og konsekvente handlinger i udvalgte fokusområder, ønskede Wavin at forhøje og møde kundernes forventninger.

For at forhøje kundetilfredsheden, påbegyndte Wavin endnu engang en dybdegående kundetilfredshedsanalyse for at afdække, hvor virksomheden skulle arbejde med forbedringer. Den nye undersøgelse omfattede vand- og sanitetsgrosserer, trælast, udviklere, blikkenslagere og kommuner i Denmark, Norge, Sverige og Finland samt ser på tilfredsheden ved at række af faktorer som produktudvikling, kvalitet og levering.

Roadshow

Denne analyse var en opfølgning på en lignende undersøgelse, som ag analytics tidligere havde gennemført. Det betød, at hovedparten af spørgsmålene kunne genbruges, så man kunne se udviklingen. Wavin besluttede at de også ville gennemføre denne undersøgelse i samarbejde med ag analytics.

Vi mener, at det fungerer bedst med en fast samarbejdspartner, da der nemt går værdifuld grundviden tabt, hvis relationerne skiftes i utide. Vi får god rådgivning, og det er rart at få sparring fra nogen, der kender os” forklarer marketingskoordinator Rune Boa Nielsen, der fungerede som international projektleder på undersøgelsen.

ag analytics foretog 1800 telefoninterviews i alt, og resultatet blev ordnet i sammenlignelige rapporter for hvert land. ag analytics drog efterfølgende på et roadshow sammen med Rune Boa Nielsen i de fire nordiske lande og præsenterede resultaterne internt i hele organisationen.

Kundeanalysen skaber troværdighed, ikke blot internt, men også eksternt, da den sender et klart signal om at vi tager vores kunder seriøst”, mener marketingdirektør Bo Vestergaard.

Specifik handling

Wavin udarbejdede specifikke handlingsplaner for at sikre, at analysen blev fulgt op i praksis. På baggrund af undersøgelsen, valgte hvert land tre til fire fokusområder at arbejde med. Direktørerne i de enkelte lande har ansvaret for at forbedringer føres ud i livet. En af faldgruberne i ethvert analyseprojekt er, at der ikke sker yderligere, når analyseresultaterne er fremlagt. Wavin var fast besluttet på, at rapporten ikke måtte ende på hylden og samle støv.

Det er vigtigt at identificere indsatsområderne. Og det er lige så afgørende at lave handlingsplaner” siger Bo Vestergaard, der selv følger op i de respektive lande tre til fire gange i løbet af året.

wavin-

Om Wavin

Wavin Danmark er en del af Wavin-koncernen i Holland, som er den førende leverandør af plastrørsystemer til afløbs-, vand- og VVS-sektoren i Europa.

Wavin Danmark blev grundlagt i 1957 på basis af en innovativ løsning, der gjorde transport af vand mere effektiv og billigere. I dag er Wavin Danmarks største producent af rørsystemer i plast, og en markant spiller inden for VVS-sektoren. Wavin Danmark beskæftiger ca. 340 medarbejdere i henholdsvis Hammel og Horsens.

Hvad er kundeoplevelsens indvirkning på bundlinjen?

Læs mere

Hvordan vi hjalp en B2B-leverandør i at forstå hvordan de virkelig præsterer, når de bruger indirekte salgskanaler

Læs mere

Kundefastholdelsesprogrammer i B2B

Læs mere
×