Markedsanalyse og -strategi

Hvad er den økonomiske konsekvens af virksomhedens beslutninger? Hvor stort er potentialet? Hvordan reagerer markedet på dit brand? Er afkastet af virksomhedens marketing tilfredsstillende? Hvordan når du en større del af markedet?

ag analytics er eksperter i markedsstrategi og -analyse. Vi har betydelig erfaring med at afdække og løse komplekse problemstillinger for forskellige industrier og brancher i såvel ind- som udland.

Mens mange metoder supplerer hinanden, og ikke kan stå alene, ser vi ofte to overordnede veje:

  1. B2B markedsanalyser, der er motiveret af bundlinje-drevne spørgsmål omkring fremtidige strategier
  2. B2C markedsanalyser, der typisk er mere fokuseret på brand og faktisk marketing

Prioriteringer i B2B markeder

Komplekse markedsstrukturer og konkurrence øger behovet for informeret beslutningstagning. Vi ser ofte, at B2B markeder er meget modne og har mange konkurrenter, der leverer kvalitet på alle væsentlige parametre. Eksempler på spørgsmål vi besvarer er:

  • Hvad er potentialet for produkt X?
  • Hvad er vores nuværende markedsandel?
  • Skal vi investere i et nyt produktionsanlæg?
  • Hvordan performer mine vigtigste konkurrenter?
  • Hvad skaber mest værdi for mine kunder?

Ved at se på markedet, potentialet, penetrering og performance bliver  vi i stand til at besvare spørgsmålene og opstille de rette betingelser for succes.

B2C brand analyser

Vurdering af brand styrke er en vital øvelse på B2C markeder, hvor komplekse kunderejser øger behovet for et stærkt brand. Vi bruger en bred vifte af teknikker for at måle brandstyrke og -performance. Vi tilpasser løsningen til behovet – eksempelvis kræver retail ofte andre metrics såsom distribution mv.

Eksempler på områder, der typisk er i fokus:

  • Brand funnel performance – kendskab, overvejelse, køb og loyalitet
  • Brand position i relation til pris og kvalitet – Opfattes det differentieret eller gennemsnitligt?
  • Måling og evaluering af marketing investeringer
  • Udvikling af koncepter med størst potentiale
  • Evaluering af kampagner

 

Ved at transformere dine konkurrenters styrker til dine egne, styrker du din markedsposition betydeligt.

Læs mere

Hvordan vi hjalp en B2B-leverandør i at forstå hvordan de virkelig præsterer, når de bruger indirekte salgskanaler

Læs mere
Ekspertise

Customer Analytics

I en verden hvor Big Data er det store hype, alle data er digitalt tilgængelige og datakilderne er uendelige, handler det om at kunne udnytte sine data effektivt og strømlinet for at være konkurrencedygtig. Dette er kernen i ”analytics”.

Læs mere
×