Conjoint til pris- og produktoptimering

Kunderne er mere velinformerede end nogensinde og ønsker det hele til en lavere pris. I realiteten handler valgene om trade-offs. Conjoint-analysen bidrager til at vælge de optimale pris- og produktsammensætninger.

ag analytics har stor erfaring med conjoint-analyser, der bl.a. kan besvare følgende spørgsmål:

  • Hvordan skal produktet prissættes? Hvad er den forventede indtjening?
  • Hvilke kombinationer af produktsammensætninger giver størst udbytte?
  • Hvordan reagerer vi mest hensigtsmæssigt på konkurrenters tiltag i markedet?

Mens kunderne ønsker det hele til en lavere pris, handler valget reelt om trade-offs. Disse kan afvejes effektivt med en conjoint-analyse.

Brug af conjoint-analyser

En conjoint-analyse er især brugbar i situationer hvor kunderne træffer velinformerede valg. Engagerede kunder, der selv gennemsøger markedet før de henvender sig med en forespørgsel, kontakter dig, vil oftere købe når de oplever, at pris- og produktsammensætninger er balanceret i forhold til deres behov og interesser.

Fremgangsmåden går i al sin enkelthed ud på at:

  1. Opstille forskellige pris- og produktsammensætninger og tvinge respondenten til at vælge.
  2. Hver egenskabs værdi beregnes statistisk.
  3. Simulere hvordan markedet ville reagere i forskellige situationer.

Mens dette lyder simpelt, er der mange afvejninger i forhold til antallet af egenskaber og respondenter. Jo flere muligheder der er i produktpakkerne, desto flere respondenter er nødvendige.

Vi leverer et statistisk gennemregnet datagrundlag, der sætter dig i stand til at bruge disse data til at simulere fremtidige markedssituationer.

Case - Business Danmark

Business Danmark

ag analytics hjalp Business Danmark med at afdække scenarier for en optimal pris- og produktsammensætning. “Vi skulle bruge en analysepartner, der var særligt skarpe i kvalitativ, forretningsorienteret analyse. Jeg blev anbefalet ag analytics. Vi tog en snak med dem og tre andre, og valgte så ag analytics. De udmærkede sig ved deres evne til at forstå vores forretning. Samtidig var de skarpe på conjoint analyser“.

Læs mere

Hvordan vi hjalp en B2B-leverandør i at forstå hvordan de virkelig præsterer, når de bruger indirekte salgskanaler

Læs mere

Ved at transformere dine konkurrenters styrker til dine egne, styrker du din markedsposition betydeligt.

Læs mere
×