Kortlæg, hvad der driver dit brand i forhold til konkurrenternes

Hvordan markedet opfatter dit brand bestemmer, hvilke områder af din virksomhed, der kræver mest fokus. ag analytics hjælper dig med at identificere styrker og svagheder i forhold til konkurrenterne. Ved at transformere konkurrenternes styrker til dine egne, styrkes markedsposition betydeligt.

Dit brand er din identitet og er sammensat af faktorer, der er afgørende for succes. Derfor er det vigtigt, at du kan tilgå og følge dit brands præstation i forhold til dine konkurrenter. ag analytics giver dig en klar forståelse af, hvordan dine kunder opfatter din virksomhed, og hvor du står i forhold til de andre på markedet.

Fremgangsmåden er at kortlægge to dimensioner:

  • Behavioral Importance: Hvor vigtigt er et område for dine kunder? Vi udpeger gabet mellem, hvad folk siger er vigtigt, og hvad der virkelig driver loyalitet. Vi bruger statistiske metoder til at fastslå vigtigheden af hver enkelt driver.
  • Performance. Hvordan præsterer du i sammenligning med dine konkurrenter? Er en driver en styrke eller svaghed?

Kortlæg, hvad der driver dit brand

I det følgende eksempel hjalp vi en industrivirksomhed med at vurdere brand performance. De opererede i et dybt mættet marked, og en bred vifte af konkurrenter var i stand til at levere kvalitetsprodukter til tiden og til konkurrencedygtige priser. Hvordan kunne vi øge markedsandelen?

Figur 1: identificering af de vigtigste områder for forbedring1

MatrixOptions_ag

Ved at kortlægge alle faktorer, var vi i stand til at kategorisere hver driver i fire segmenter:

  • Differentiators: kernen i forretningen og grunden til, at kunderne vælger virksomheden. Føringen på denne parameter skal fastholdes og udnyttes.
  • Over-investing: trods præstationen er høj, er vigtigheden lav. Det spørgsmål der presser sig på, er om der bliver overinvesteret i disse områder. Brug dette til differentiering og lad dem forblive styrker, men værd opmærksom på at nogle områder ikke er så vigtige som andre
  • Improve: Kunderne der vælger konkurrenter, gør det pga. af disse. Luk gabet i disse kritiske områder med høj vigtighed og svag opfattelse.
  • Demand fulfilled: mens disse områder ikke præsterer godt, er deres krav formentlig tilstrækkeligt opfyldt. Fasthold retten til ikke at fokusere på områder med lav vigtighed.

I ovenstående eksempel fandt vi et marked med generelt høje vurderinger. Vores kunde blev kåret til Best in class og med bedste Quality. Dog havde konkurrenterne også styrker – The Range, Innovation og On time-levering af deres produkter. Vi brugte denne viden til at øge fokus på levering og rækkevidde af produkterne.

  1. Analysen blev gennemført med 234 interviews på hele markedet. Analysen af ’vigtighed’ blev gennemført med Partial Least Squares, der er den mest anerkendte metode til at identificere effekten af små udsnit.
Case - Schneider Electric

Kvantificering af markedspotentialet

Markedet for datacentre er komplekst, og viden og tillid spiller en afgørende rolle i valg af samarbejdspartner.

Læs mere

Hvordan vi hjalp en B2B-leverandør i at forstå hvordan de virkelig præsterer, når de bruger indirekte salgskanaler

Læs mere

Kundefastholdelsesprogrammer i B2B

Læs mere
×