Autobranchen har i 2020 taget store, digitale skridt i retning af at gøre kunde- og salgsrejsen mere overskuelig for både forhandler, værkstederne og kunderne. Et af værktøjerne er danske AG Analytics.
Bookings er nøglen til succesfuld drift. Kunderne kommer sjældent af sig selv og skal derfor enten mindes om det næste besøg eller gøres opmærksom på, at nu er det tid til et servicetjek.
En af de virksomheder, der mener at have de rette værktøjer til den danske autobranche er den danske data- og analysevirksomhed AG Analytics, der bl.a. står bag løsningen Autoflows, som hjælpe alle – fra store mærkeforhandlere til små, frie værksteder – med at automatisere alle dele af kunderejsen; fra serviceindkaldelser, synstjek, dækskifte og ordrerapportering – og til at maksimere kundetilfredshed og kundefastholdelse.
– Vores ambition er at hjælpe autobranchen med at finde sit fodfæste i en digital fremtid. Vi har længe set et digitalt potentiale i autobranchen, hvor der var plads til forbedring og effektivisering. Kunderne har i høj grad taget en mere digital adfærd til sig, og især med coronaens påvirkning på alle brancher, har det givet god mening at bruge den digitale tække de fleste danskere har, til at optimere og overskueliggøre værkstederne og hjælpe forhandlerne ind i den nye digitale virkelighed, siger adm. direktør hos AG Analytics, Nicholas Malcolm, og fortsætter:
– Det vi ofte oplever, er, at mange steder kløjes medarbejderne i manuelle processer og et for stort antal af systemer med hver deres individuelle krav. Det øger kompleksiteten og er ofte forklaringen på, at man kan misse noget så simpelt som en basal indkaldelse til et serviceeftersyn. Potentialet er derfor stort, hvis man lykkes med at strømline sine processer og flytter fokus, så det bliver enkelthed og medarbejdernes behov, der kommer i centrum.
“Vores ambition er at hjælpe autobranchen med at finde sit fodfæste i en digital fremtid.”
– Nicholas Malcolm, Adm. direktør hos ag analytics
En ny virkelighed
Én af de forhandlerkæder, der i 2020 greb muligheden for at tilpasse sig den nye virkelighed, er den landsdækkende forhandlerkæde P. Christensen, der er blandt landets største bilforhandlere med Mercedes-Benz, Peugeot, Citroën og Honda i udstillingslokalerne.
– Siden 1924 er vi gået fra byhus til ni afdelinger fordelt på Sjælland, Fyn og Jylland. Det stiller store krav til medarbejderne om at holde et totalt overblik, og det er gjort betydeligt lettere, efter at vi i 2020 har fordret et mere digitalt mindset hos medarbejderen såvel som vores kunder, siger Martin Ring Bjørnelund, eftermarkedschef hos P. Christensen. Han peger på, at muligheden for at servicere kunderne 24 timer i døgnet er væsentligt for servicering af kunderne.
– Det har betydet, at al dialog med kunderne kan foregå digitalt – og 24 timer i døgnet. Hvor det tidligere har været styret af kunderne, der alle ringede mandag morgen på vej på arbejde, kan vi være til stede digitalt, styre kunderne og arbejdsgangene, når det passer ind i vores dagligdag i et travlt bilhus. Et godt eksempel er, at vores online-bookinger er oppe med over 50 procent. Fordi vi kan tilpasse og ramme kunderne, når de har interessen. Dermed har vi øget vores omsætning med 30-40 procent. Et gammelt ordsprog lyder, at intet er så skidt, at det ikke er godt for noget, og her har corona taget en lidt gammeldags og kompleks autobranche og ført den ind i fremtiden, siger Martin Ring Bjørnelund.
Fordelene ved en mere digital kultur er dog ikke kun forbeholdt de store forhandlerkæder. Også de selvstændige værksteder har nydt godt af de forandringer, som 2020 har ført med sig Henning Christiansen fra Automester Løgumkloster.
“Guds gave til en mekaniker”
– Jeg har et meget bedre overblik over hele vores forretning. Jeg kan løbende følge med i alt fra kunder til omsætning, hvilket har været en kæmpe gave, fortæller Henning Christiansen.
– Som mange andre kommer vi fra et manuelt system. Det har bare været sådan, vi gjorde det, men hvis vi fortsat skal være konkurrencedygtige i en digital verden, er det ikke nok. Det er jo grænseoverskridende, når der sker store forandringer, men det bedste, der er kommet ud af corona for os, er en mere automatiseret proces, der har været guds gave til en mekaniker.
Selvom Henning Christiansen er en lille, selvstændig mekaniker i AutoMester-kæden, ser han ikke sig selv blive udkonkurreret af de store spillere. Han har nemlig godt fat i kunderne i lokalområdet.
– Der er nok mere konkurrence i de større byer, men vi ligger i en lille by og har godt fat i de lokale kunder, siger Henning Christiansen, og tilføjer at de, der lyster, stadig kan bestille tid på værkstedet ved at ringe.
Denne artikel blev oprindeligt udgivet på Motor-magasinet